‘Als je met scherp schiet, raak je meer dan met hagel’

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Fons Linders Tuinmeesters in Nuenen bestaat veertig jaar en bekroont dit jubileum met de prijs voor de ‘Tuin van het Jaar 2019’. Mede-eigenaar Jan Verhoeven over continuïteit in de bedrijfsvoering, samenwerking, onderscheidend vermogen en voortdurende vernieuwing.

Net opgeleverd: de complete vernieuwing van een hippisch centrum in België – de springarena, het observatiehuis en het groen eromheen. “Voor het eerst hebben we ook het hele bouwmanagement op ons genomen, van de bak voor de paarden en de bodems tot de beregening. Hier zijn we heel trots op: een zeer geslaagd project, precies gerealiseerd binnen de afgesproken tijd en budget”, vertelt Jan Verhoeven. Een goed voorbeeld van hoe het hoveniersbedrijf – bekend van zeer luxe particuliere tuinen – voortdurend vernieuwt. “Mijn compagnon zegt vaak: ‘Ik ben helemaal niet blij als mensen zeggen: ‘Dit is een typische ‘Fons Linders-tuin’. Het is geen compliment als je direct kunt zien wie hem ontworpen heeft. Het ontwerp moet passen bij het pand, de omgeving en de klant en dan kom je altijd op iets anders uit’.”

Overeenkomsten en verschillen

Fons Linders Tuinmeesters

Jan Verhoeven (links) met Fons Linders: “Accepteer van elkaar dat je anders opereert. Blijf communiceren, uitleggen wat je wilt en verwacht.” Foto’s: Fons Linders Tuinmeesters

Deze twee statements geven precies aan waar het bedrijf voor staat: zeer verrassende ontwerpen, die worden gerealiseerd binnen een strak schema. Mede vanwege deze in het oog springende aanpak, en de gewonnen prijzen, kan Fons Linders Tuinmeesters in Nuenen rekenen op veel publiciteit. En daarbij staan altijd de verschillen tussen de twee ondernemers in de spotlights: Fons Linders, de creatieve geest, wilde krullen, bretels en een hoed, versus Jan Verhoeven, de zakelijke manager. “Toch is het in werkelijkheid niet zo extreem als wij neergezet worden. We hebben qua aard juist veel overeenkomsten: we zijn allebei echte Brabanders, bourgondiërs. We houden beiden van een grapje, zijn direct, eerlijk en transparant. En jawel, er zijn ook verschillen”, zegt Verhoeven, terwijl hij naar het bureau van Linders wijst. Daar liggen ontwerpen, opdrachtbevestigingen en andere papieren dwars over het toetsenbord heen. “Daar zou ik niet tegen kunnen. Ik ben meer van de orde, van de planning, actielijsten afwerken.”

Financiële wereld

Drie jaar geleden oriënteerde Linders zich op de continuïteit van zijn bedrijf, dat hij tot dan toe alleen runde. Zowel zijn kinderen als het personeel waren niet de aangewezen personen om het bedrijf op den duur over te nemen. Via een bemiddelingsbureau zocht hij iemand die complementair was aan hem. Zo kwam hij uit bij Jan Verhoeven. Die kwam werkelijk uit een heel andere wereld: de financiële dienstverlening en organisatieadvies. “In 2015 stapte ik eruit en werd zelfstandig consultant. Maar al snel kreeg ik door dat ik helemaal weg wilde uit de financiële wereld. Ik wilde ondernemer worden door me ergens in te kopen”, vertelt hij. Het werd Fons Linders Tuinmeesters. Qua sectorkennis startte Verhoeven niet helemaal vanaf nul: “Ik heb een agrarische achtergrond en een passie voor het groen. En als je iets met passie doet, leer je heel snel. Ik houd me veel met de beplanting bezig – daar ligt echt mijn interesse.”

Verhoevens komst bracht een frisse wind in het bedrijf. De zaken worden meer gepland en de aanpak is strakker en zakelijker geworden. “Fons is een heel informele ondernemer. Voor hem geldt: afspraak is afspraak. Dat is de reden dat tot twee jaar geleden niets op papier stond, afgezien van een offerte. Maar wij ontwerpen complexe tuinen met dure materialen. Het gaat al snel om flinke bedragen. De klanten zijn duidelijk aan het veranderen. Ze verwachten tegenwoordig meer zekerheid en een strakkere planning, vastgelegd in een contract.”

Het schuurt wel eens tussen de twee krachtige ondernemers. Hoe zorgen ze ervoor dat ze elkaar vooral versterken? “Accepteer van elkaar dat je anders opereert”, zegt Verhoeven. “Blijf communiceren, uitleggen wat je wilt en verwacht. En soms moet je je verwachtingen wel eens bijstellen. Maar dit gaat heel goed.”

Luxe segment

Fons Linders TuinmeestersDe klanten van Fons Linders Tuinmeester zijn bijna allemaal (ex-)ondernemers die particuliere tuinen laten ontwerpen en aanleggen. Het hoveniersbedrijf, dat twaalf medewerkers telt, heeft alle disciplines in eigen huis, waaronder metsel- en timmerwerk. Daarnaast wordt veel gewerkt met onderaannemers voor bijvoorbeeld beregening, grondwerk, skeletbouw, bestrating. “Vaak is Fons eerst in beeld: hij haalt zijn drive uit de verkoop en het ontwerp. Daarna pak ik het op. Dat is voor de klant soms wel even een omschakeling. We zoeken nog steeds naar het beste moment om de klant van elkaar over te nemen.” De gemiddelde klant denkt niet in ontwerpen en kan in het begin vaak niet duidelijk aangeven wat hij precies wil, ervaart Verhoeven. “We starten met een uitvoerige inventarisatie: wil je strak, modern, romantisch? Wil je een zwembad, een zwemvijver, buiten koken of eten? Verder kijken we heel goed bij de klant in huis rond; dat zegt veel over iemands smaak. Zo ontstaat al vrij snel een basisidee. Vervolgens doen we er alles aan om tot een goede oplossing te komen, waar we de klant mee verrassen.”

Een mooi ontwerp kan door verkeerde snoei van het groen een flink deel van zijn karakter verliezen. Zo heeft Verhoeven meegemaakt dat hij een oude karakteristieke Acer na enige jaren verminkt terugzag. “Om blijvend van een mooie tuin te genieten, die zich in de tijd alleen maar mooier zal ontwikkelen, is goed en tijdig onderhoud van belang. Dit wordt vaak onderschat. Mensen zijn bereid om veel geld uit te geven aan een mooie tuin, maar bezuinigen vervolgens op het onderhoud. Erg onverstandig en op termijn veel duurder. Je moet eigenlijk minimaal één keer per jaar samen met een vakbekwaam professional een rondje door de tuin maken om onnodige kosten op lange termijn te voorkomen. Dat is mede de reden dat we, naast het ontwerpen en aanleggen, ook het onderhoud van tuinen verzorgen.”

Van strak tot romantisch

Verhoeven gaat regelmatig kijken hoe een ontworpen en door hem aangelegde tuin evolueert en geeft dan advies. Bijvoorbeeld over de bemesting van gazon en borders, onkruidbeheer en terugsnoeien van de heesters. Op de website staan voorbeelden van zeer diverse projecten. Van een romantische tuin tot een zeer strak ontwerp. Van een boslandschap tot een saunatuin. Allemaal met een totaal verschillende sfeer en uitstraling. “Toch hebben ook wij onze vaste elementen. We gebruiken veel waterpartijen, onder andere zwemvijvers, en ruwe ruige materialen. Ook hebben we een voorkeur voor volwassen bomen, bijvoorbeeld Acers, Koelreuteria en beuken, en zie je nogal eens grassen terug. Die zorgen het hele jaar door voor een attractief beeld. Maar je moet wel zorgen dat je steeds een ander beeld creëert. Ik vind zelf een combinatie van roze en rode Persicaria prachtig mooi. Of Gaura met Verbena en Knautzia. Maar als je dat te vaak doet, is het verrassende eraf.”

Fons Linders TuinmeestersFons Linders Tuinmeesters heeft een website, Facebook, Instagram en Pinterest, maar het grootste deel van de klanten komt toch via mond-tot-mondreclame bij het bedrijf terecht. Acquisitie vindt veelal plaats via persoonlijk contact of digitale media. Een gericht marketingbeleid is er nauwelijks. Het is ook de vraag of dat nodig is, want een snelle groei van het klantenbestand is niet de intentie. Voor de komende jaren is het zoeken naar de juiste balans, geeft Verhoeven aan. “Groei is voor ons geen doel op zich. We hoeven niet veel groter. Wel zouden we meer met onderaannemers kunnen werken. En als er in de regio een bedrijf is dat ons perfect aanvult, hebben we een open oog voor samenwerking of overname.”

Marktsegmentatie

Daarbij is de huidige lijn uitgangspunt. Dat wil zeggen: ontwerpen voor het hogere marktsegment. Verhoeven: “Ik geloof echt in segmentatie: je moet als hovenier kiezen voor welk deel van de markt je wilt werken. Als je met scherp schiet, raak je meer dan met hagel. Een andere reden om onze lijn voort te zetten is dat we op deze manier het personeel kunnen vasthouden. Het wordt steeds lastiger om vakkundig en gemotiveerd personeel te vinden. Dat lukt alleen als je duidelijke keuzes maakt. Wij houden onze medewerkers gemotiveerd door mooi werk te maken.”

Tijs Kierkels

Tuin van het jaar 2019

De jury voor de verkiezing van de Tuin van het Jaar, onder de vlag van branchevereniging VHG, was bij het bezichtigen meteen onder de indruk van de vijvertuin die Fons Linders Tuinmeesters bij een woonhuis in Nuenen heeft aangelegd. “Deze tuin heeft de absolute wow-factor”, staat in het jury-rapport. De vijver is enorm groot en was alleen te realiseren omdat de eigenaar het huis van de buren met bijbehorende grond kon kopen. Het ontwerp zorgt ervoor dat je niet weet waar de vijver begint en ophoudt, zodat er een overweldigende beleving van een groen-blauwe oase ontstaat, midden in een woonwijk. “Alles klopt”, vond de jury. “In alle aspecten zie je het uitstekende hovenierswerk terug. En delen van deze tuin zijn interessant voor toepassing in kleinere tuinen.”

Elkaar scherp houden

Fons Linders Tuinmeesters is lid van Tophoveniers, een selecte groep van tien hoveniersbedrijven. De leden stimuleren elkaar tot steeds grotere hoogten. Ze beoordelen elkaars tuinen op ontwerp, uitvoering, beplanting en onderhoud. Wie een keer onder de maat scoort – ter beoordeling aan de groep – krijgt opbouwende kritiek. Het is een groep van gelijkgestemden die niet-traditioneel denken. Ze ontwerpen tuinen van allure, die zeer regelmatig de prijs voor de Tuin van het Jaar winnen. Bij Tophoveniers bepalen de leden wie ze toelaten.

 Dit artikel is verschenen in Hoveniersvak 2 2019. Niet ontvangen? Klik dan HIER.