‘Baneninhetgroen.nl is geen kleine jongen meer’

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Niet zelden krijgen succesverhalen hulp uit onverwachte hoek. De toevallige ontmoeting met een SEO-specialist in een tankstation langs de A15 bracht Hugo Penning ergens in 2012 op het idee om zijn daarvoor gestarte uitzendbureau te vernoemen naar een handig url-adres: Baneninhetgroen.nl.

“Ik drink daar ’s ochtends wel eens een kop koffie en op een gegeven moment zie je vaak dezelfde mensen”, vertelt Penning. “Je begint een praatje en met sommigen bouw je een vriendschap op. Deze man had veel verstand van Google en zoekmachines, net op het moment dat wij bezig waren om te specialiseren richting de groensector. De website deed het zo goed in de zoekresultaten van Google dat het wat ons betreft de doorbraak betekende van ons bedrijf. We begonnen erin te gelóven.”

Gekwalificeerd personeel

Baneninhetgroen.nl levert hoveniers en groenmedewerkers voor zowel aanleg als onderhoud van particulier en openbaar groen. Het bedrijf – met de hoofdvestiging in Hendrik-Ido-Ambacht – kan daarnaast ook hogeropgeleide groenspecialisten leveren, zoals projectleiders, uitvoerders en calculatiemedewerkers. “We denken met de klant mee”, zegt mede-eigenaar Friso van den Boogaard. “Veel aannemers en hoveniersbedrijven zitten door de economische groei verlegen om goed gekwalificeerd personeel. Wij hebben handige medewerkers die goed om kunnen gaan met met uiteenlopende tuin- en parkmachines gericht op verschillende onderdelen van de groensector, zoals bosmaaiers, graafmachines en trekkers. Wij bieden de flexibele schil waar aannemers en hoveniersbedrijven om zitten te springen, en wij denken met onze klanten mee.” Penning valt hem bij: “Het feit dat we in groen gespecialiseerd zijn doet ons uitstijgen boven de reguliere uitzendbureaus. Niets ten nadele van hen, maar als een opdrachtgever technische vragen heeft of specifieke eisen stelt aan het personeel dat hij zoekt, kan een intercedent nooit op hetzelfde niveau met hem meedenken zoals wij dat kunnen. Vakinhoudelijk weten we wat de klant wil en wat hij bedoelt. Dat werkt zóveel makkelijker.”

Opleiding

Hún liefde voor groen? Van den Boogaard aarzelt, denkt na. “Natuurlijk hebben we die liefde ook. Maar het zijn voornamelijk onze opdrachtgevers die dat hebben. Ons hart gaat uit naar onze medewerkers. Dat betekent dat we oog voor hen hebben en bijvoorbeeld een verjaardagskaart en een cadeau geven. Een klein gebaar, maar voor onze medewerkers een enorme blijk van waardering. Verder leiden we onze mensen zelf op. Als we het in iemand zien zitten, dan is er een opleidingsbudget beschikbaar waarvan medewerkers binnen enkele maanden tal van certificaten kunnen behalen met betrekking tot bosmaaien, veilig werken langs de weg, een cursus plantenkennis, een opleiding over flora en fauna en een cursus waarbij men met een kettingzaag leert omgaan. We doen er alles aan om onze klant een medewerker met voldoende professionele bagage te leveren.”

Sociaal ondernemen

“Alles pakken we professioneel aan”, vertelt Penning. “Het feit dat zijinstromers bij ons hun certificaten kunnen halen, betekent dat ook zij kunnen worden opgeleid tot goede vakmensen in het groen. Zo denken we vakinhoudelijk mee met de klant, zodat de klant kan voldoen aan de strenge PSO- en SROI-normen die gesteld worden vanuit opdrachtgevers, zoals gemeenten. Tegen de achtergrond van sociaal bewust ondernemen zitten we aan tafel met gemeenten en job- en reïntegratiecoaches om ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Verder staan we op de grootste vakbeurzen zoals Groene Sector Vakbeurs en Groentechniek Holland.” Hij lacht: “Baneninhetgroen.nl beschikt intussen over een landelijke dekking – we zijn geen kleine jongen meer.”