"/>

Gebruik schone alkylaatbenzine!

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Sinds januari 2010 is het gebruik van alkylaatbenzine bij werkzaamheden met motorisch handgedragen machines al verplicht in Nederland. Dit onder andere volgens Artikel 4.17 van het Arbeidsomstandighedenbesluit dat voorschrijft dat blootstelling aan kankerverwekkende stoffen bij de bron moet worden voorkomen. Het overgrote merendeel van de werknemers in de Hoveniersbranche gebruikt het gelukkig al, stelt Ernst van Gelder, directeur GVG Oliehandel in Nijmegen, importeur van Aspen alkylaatbenzine in de Benelux. “Maar eigenlijk zou iedereen die aan zijn gezondheid denkt dat moeten doen!”

 

“Alkylaatbenzine is de schoonste benzine die gewone benzine zoals Euro 95 en Super 98 kan vervangen. Met alkylaatbenzine wordt de uitstoot van een kleine benzinemotor 99 procent schoner. Dit is beter voor de gezondheid, de motor en het milieu.” In vergelijking met auto’s stoten kleine verbrandingsmotoren zoals die van kettingzagen en grasmaaiers relatief veel onverbrande benzine uit. Dit komt doordat ze vaak eenvoudiger en goedkoper geconstrueerd zijn. Gewone benzine bevat schadelijke stoffen zoals zwavel, benzeen en aromaten. Benzeen is kankerverwekkend. Alkylaatbenzine bevat vrijwel geen van deze schadelijke stoffen omdat het op een speciale wijze geraffineerd is. En wat er niet in gaat, komt er ook niet uit!”  

Minder schadelijk

Voor Van Gelder staat gezondheid duidelijk voorop bij de keuze voor alkylaatbenzine. “Maar het is ook beter voor de machine én voor het milieu. Bij gewone benzine vervuilt de motor inwendig en door de korte houdbaarheid veroorzaakt het startproblemen. Alkylaatbenzine bestaat slechts uit een tiental stoffen die zorgen voor een schonere motor en dus betere prestaties. De onverbrande delen van gewone benzine bevatten bovendien schadelijke stoffen die het milieu aantasten. Alkylaatbenzine bevat vrijwel geen schadelijke stoffen. Zo kan er bijvoorbeeld honderd uur gras worden gemaaid met alkylaatbenzine voordat dezelfde uitstoot bereikt wordt als na één uur grasmaaien met gewone benzine!”

Overstappen van normale naar alkylaatbenzine is ook geen enkel probleem, aldus Van Gelder. ”Het vraagt soms wel enige begeleiding door enkele kleine aandachtspuntjes. Zo treedt er in het begin een ‘schoonmaakeffect’ op en rookt de machine iets meer doordat de reeds gevormde roetlaag in de motor wordt verwijderd. Daarnaast kunnen in een heel uitzonderlijk geval de pakkingen in de motor, die zijn uitgezet door het gebruik van de normale benzine, krimpen en gaan lekken.”  

Kwaliteit

In feite vormt alleen de iets hogere prijs nog de reden dat niet iedere hovenier al is overgegaan. Van Gelder: “Alles meenemend is alkylaatbenzine nog zo’n 30 tot 40 procent duurder. Maar de technische kwaliteit is, zeker bij de tweetaktolie, een stuk hoger. Daardoor loopt de machine beter en start altijd omdat er veel minder koolvorming ontstaat. Alkylaatbenzine is jarenlang houdbaar en behoudt haar kwaliteit, ook na een lange periode van stilstand. Op de lange termijn bespaart de hovenier dus op onderhoudskosten.”

En de ontwikkelingen gaan verder, vertelt Van Gelder. “Zo kijkt Aspen bijvoorbeeld naar de productie van alkylaatbenzine op basis van hernieuwbare grondstoffen (zoals bijvoorbeeld biomassa) en worden er al jerrycans van herwinbare grondstoffen gemaakt.”  Alkylaatbenzine is al goed voor mens, machine en milieu, maar wordt kortom steeds beter!

Peter Vorstenbosch