GardenExperience 2018"/>

Geslaagde GardenExperience 2018

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

250 hoveniers kwamen op vrijdag 14 september samen op ondernemerscongres GardenExperience in Hoogeveen, een dag waar hoveniers samenkomen om beter en scherper te ondernemen.

 

GardenExperience 2018 GardenExperience 2018

Hoe haal je als hovenier het onderste uit de kan? Hoe kun je slim werken in plaats van hard werken? Met sprekers, netwerken en workshops bood GardenExperience een uitgebreid programma over het heden en de toekomst van de hoveniersbranche. Voor welke uitdagingen staat de hovenier vandaag en morgen? Het thema van GardenExperience 2018 was ‘Communicatie bepaalt het resultaat’.

Tips & tricks

TuinKeur-directeur Jelle Westra opende de ochtend met een betoog over het huidige personeelstekort in onze branche. Op GardenExperience 2016 waarschuwde hij daar al voor. Daarnaast hamerde hij op het maken van facturabele uren: van de gemiddelde gemaakte 1.600 uren per jaar kunnen hoveniers vaak slechts 1.300 uren factureren. Hoe kan het dat hoveniers zo hard werken, wel verdienen, maar weinig winst maken? Bovendien kregen alle bezoekers na afloop zijn boekje ‘Maak omzet winst’ mee met concrete tips & tricks over beter en slimmer ondernemen als hovenier.

Onderwijspanel

Aansluitend besprak een ‘onderwijspanel’ (Jeroen Zijlmans van brancheorganisatie VHG, Jelle Westra van hovenierskeurmerk TuinKeur en Jeroen van Woerden van TRI) de toekomst van het onderwijs. Hoe kan de hoveniersbranche er voor zorgen dat het vak een beter imago krijgt bij de jongeren en studenten in spe?

Arjan Banach bekommerde zich om het werkgeluk van personeel. Meer plezier in het werk en geluk bij een medewerker en binnen een team is in 2018 een belangrijke, onmisbare factor.

Jos Burgers sloot de ochtend op humoristische wijze af door vaste aannames met de botte bijl aan te pakken.

Onlinemarketing

In de middag stond een aantal workshops op het programma. Zo nam autocoureur en internetondernemer Tom Coronel de hovenier mee in het belang van onlinemarketing. De hoveniers gingen zelf aan de slag met ‘werkplezier’ in de workshop van Arjen Banach. Psychologe Sytske Westra besprak met de hoveniers hoe om te gaan met de kritische klant. En jurist Tim van Santen en Lieuwe Westra tot slot behandelden de wereld van de rechtsgang, waarbij de deelnemers met verschillende praktijkcasussen aan de slag gingen.

De conclusie van deze geslaagde editie van GardenExperience is dat de toekomst van de hoveniersbranche in de handen is van de hoveniers zelf. In 2020 vindt de volgende editie van GardenExperience plaats.