Ernst van Gelder, directeur GVG Oliehandel in Nijmegen, komt daarom met een advies hoe ‘E10-problemen’ zijn te voorkomen. "/>

Hoe zit het met de E10-benzine?

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Sinds 1 oktober is er een ware ‘E10-benzinestorm’ opgestoken in Nederland. Half Nederland ging aan de E10-check, om te zien of de auto wel E10-benzine kan tanken. Maar ook in de tuin- en parkwereld regent het terecht vragen omtrent het gebruik van E10-benzine in de apparatuur.  Ernst van Gelder, directeur GVG Oliehandel in Nijmegen, komt daarom met een advies hoe ‘E10-problemen’ zijn te voorkomen. 

Benzine E10 GVG OliehandelAl eerder brachten we het ter sprake: de brandstofwereld is de laatste jaren volop in beweging. Het toevoegen van (bio-)ethanol aan gewone benzine is een van de alternatieven die is ingevoerd om de uitstoot van CO2 terug te dringen, zoals gesteld in de Klimaatwet.

Tot voor kort was in Nederland vrijwel alleen een benzine met 5 procent ethanol te koop aan de pomp, aangeduid met E5. Maar vanaf 1 oktober geldt de verplichting dat minimaal de helft van de pompen bij een tankstation met meerdere benzinesoorten, verplicht zijn uitgerust met een benzine met 10 procent ethanol, oftewel de E10. “Het lijkt er op dat daardoor op veel plaatsen benzines met een laag ethanolgehalte (de premium brandstoffen – octaan 98 – zoals Super Plus) zijn verdwenen, omdat ze worden vervangen door E10”, aldus Van Gelder. “En dat hadden we met zijn allen niet voorzien. Er zijn letterlijk machines die echt niet op E10 kunnen lopen.”

E10: wel of niet?

Hij beaamt dat er milieutechnisch zeker goede reden zijn om E10-benzine in te voeren. “Maar het gebruik van ethanol heeft ook nadelige effecten: (oudere) rubberen kunststofslangen en -pakkingen kunnen er slecht tegen; doordat er zo’n 3 procent minder energie in de benzine zit, is het verbruik groter en lopen machines eerder warm (met slijtage of mogelijke schade als gevolg); en door de hygroscopische werking (aantrekken van water uit de lucht) is de houdbaarheid ten opzichte van E5 twee keer zo klein. Zo is een zelfgemengde E10-tweetaktbenzine in de regel maar dertig dagen houdbaar. Het is niet raadzaam het mengsel daarna nog te gebruiken, in verband met mogelijke ontmenging van de olie.”

Advies

Het regent momenteel vragen in de tuin- en parkwereld. Zo kopte De Telegraaf in een artikel op 18 oktober: ‘Benzine E10 sloopt bladblazers en grasmaaiers’. Van Gelder: “Op zijn ‘Telegraafs’, maar niet onterecht, want het gebruik van E10 kan tot veel problemen leiden. Wij komen dan ook standaard met een duidelijk advies: gebruik als het kan voortaan een alkylaatbenzine. Maar blijf anders indien mogelijk bij E5 en gebruik sowieso géén tweetakt-E10. En wanneer er toch E10 wordt gebruikt (bijvoorbeeld bij grootgebruikers met veel viertaktzitmaaiers): gebruik géén E10 voor de winterstalling.”

Hij benadrukt daarbij nogmaals het belang van het gebruik van een alkylaatbenzine voor de winterstalling. “Alkylaatbenzine is ethanolvrij en daardoor lang houdbaar. Daarmee is het de ideale oplossing voor bovengenoemde problemen. Voor een optimale overwintering geldt nog steeds: tap de gewone benzine zo ver mogelijk af en vervang deze door alkylaatbenzine. Laat de machine daar een tijdje op lopen, zodat het gehele brandstofsysteem gevuld is met alkylaat. Hoe lager het ethanolgehalte in de motor, des te beter het is.”

Door de wisseling met de alkylaatbenzine kunnen er bij sommige (oudere) machines soms wel lekkages optreden door de krimp van de leidingen, besluit Van Gelder. “Check bij het overwinteren altijd even op lekkages en vervang bij oudere machines eerst slangen en pakkingen. Daarmee tackel je dat probleem en ga je zonder zorgen de winter in!”

Dit artikel is verschenen in Hoveniersvak 4 2019. Niet ontvangen? Klik dan HIER.