Jaarurenmodel: uren sparen voor rustige perioden

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

De winter is traditioneel een rustigere periode voor hoveniers. Maar ze hebben wel medewerkers in dienst die aan het werk moeten worden gehouden. Waar sommige bedrijven ervoor kiezen om hen andersoortige werkzaamheden te laten verrichten, zoals sneeuw schuiven, is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van speciale regelingen. Maar in hoeverre ligt het werk van hoveniers in de wintermaanden echt nog stil?

Van echt rustige winterperiodes, zoals die vroeger veel voorkwamen, is de laatste jaren veel minder sprake. Doordat de winters zachter zijn geworden, krijgen veel hoveniers ook in de ‘koudere maanden’ voldoende aanvragen en hebben zij dus ook aan werk geen gebrek. Door de hoogconjunctuur is bovendien sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn dus eerder te weinig dan te veel medewerkers beschikbaar, geeft Richard Maaskant van branchevereniging VHG aan. “We moeten dus even terug in de tijd. Tussen 2009 en 2012 was voor het laatste sprake van strenge winters. In die periode ging het economisch ook een stuk minder. Veel hoveniersbedrijven kwamen toen in de problemen omdat zij hun medewerkers te weinig werk konden bieden. Om dat op te vangen is de cao voor het Hoveniersbedrijf in Nederland per 1 april 2014 het jaarurenmodel opgenomen.”

Jaarurenmodel

VHG jaaruren

Richard Maaskant: “Het jaarurenmodel wordt in de winterperiode gebruikt, maar ook in de zomerperiode als het extra heet is.”

Tot 1 april 2014 konden ondernemers perioden van onwerkbaar weer of gebrek aan werk overbruggen door gebruik te maken van de zogenaamde flexibiliteitsregeling. Deze bestond uit een ADV- en Tijd-voor-Tijd-pot. Medewerkers met bijvoorbeeld een fulltimedienstverband bouwden jaarlijks twintig ADV-dagen op, waarvan de werkgever vijftien dagen kon benutten in geval van onwerkbaar weer of gebrek aan werk. De Tijd-voor- Tijd-pot werd gedurende het jaar gevuld met reis- en overwerkuren. Als de ADV-pot volledig was benut kon de Tijd-voor-Tijd-pot vervolgens worden aangewend. “Tussen 2009 en 2012 was de behoefte aan flexibiliteit enorm en heeft de toenmalige flexibiliteitsregeling veel bedrijven enigszins uitkomst geboden. Enigszins, want de  regeling was administratief complex en gaf nog onvoldoende flexibiliteit om medewerkers het gehele jaar in dienst te kunnen houden”, zegt Maaskant. De behoefte aan nog meer flexibiliteit en het behouden van werkgelegenheid waren destijds voor cao-partijen VHG, CNV en FNV dan ook aanleiding om een eenvoudigere regeling te ontwikkelen die tegelijkertijd nog meer flexibiliteit zou bieden. Dat resulteerde in het Jaarurenmodel, dat we nu sinds 1 april 2014 kennen. Hierbij wordt het totaalaantal te werken uren per jaar bij een fulltimedienstverband vastgesteld op 1.930 uur (52,18 weken maal 37 uur) inclusief 25 verlofdagen. Het jaarurenmodel geeft de ruimte om meer te werken in drukke perioden en minder in rustige perioden. Op basis van weersomstandigheden en drukte kan de werkgever wekelijks het werkrooster vaststellen. “Deze regeling wordt in de winterperiode gebruikt, maar ook in de zomerperiode als het extra heet is”, aldus Maaskant.

Ondersteuning

Het jaarurenmodel maakt sinds 1 april 2014 onderdeel uit van de cao voor het Hoveniersbedrijf in Nederland, die door cao-partijen VHG, CNV en FNV wordt afgesloten. Doordat deze cao algemeen verbindend is verklaard door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn de meeste bepalingen van toepassing op alle werkgevers en werknemers die onder de werkingssfeer vallen. “Jaarlijks ontvangt de VHG Ondernemershelpdesk honderden vragen alleen al over dit onderwerp en bezoeken VHG adviseurs tweehonderd tot driehonderd bedrijven om werkgevers te helpen optimaal gebruik te maken van het jaarurenmodel”, zegt Maaskant. “De systematiek van het jaarurenmodel is voor ondernemers in het begin soms even wennen, maar via de VHG Ondernemershelpdesk bieden wij als branchevereniging dan graag ondersteuning.”

Ook bij Hoveniersbedrijf Dijkstra uit het Friese Scharsterbrug komt het wel eens voor dat er door bijvoorbeeld weersomstandigheden even geen werk is. Het bedrijf van Roel Dijkstra heeft twee vaste medewerkers in dienst die elk voor veertig uur in de week op de loonlijst staan. Dijkstra geeft aan dat hij zelf een regeling in het leven heeft geroepen die in zekere zin vergelijkbaar is met het jaarurenmodel uit de cao. “Van de veertig uur die onze medewerkers per week werken, krijgen zij 36 uur betaald. De overige uren worden opgespaard, waardoor zij op jaarbasis heel veel vrije dagen hebben.”

Op die manier kunnen de medewerkers zowel in de zomer als rond kerst met vakantie, licht Dijkstra toe. “En dan blijven er nog genoeg dagen over om in te zetten als er op een bepaald moment niet kan worden gewerkt. Als het bijvoorbeeld aanhoudend regent, stuur ik de mensen meestal naar huis. En we hebben ook de regel dat onze medewerkers thuis blijven als er sneeuw ligt. Er zijn bedrijven die dan bijvoorbeeld ook sneeuwschuiven als dienst aanbieden, maar dat doen wij niet.” De regeling die Dijkstra hanteert, werkt volgens hem goed. “Maar de laatste jaren kost het bijna moeite om de opgespaarde uren op te maken. In de winter werken we tegenwoordig gewoon door omdat het minder koud is. We  hebben daarom wel met elkaar afgesproken dat alle openstaande uren aan het begin van het nieuwe jaar zijn opgemaakt. Dan kunnen we weer met een schone lei beginnen zonder dat het tegoed heel erg oploopt.”

Flexibiliteit ingebouwd

Jan Nikkels van Alpha Groen laat weten dat de medewerkers van het hoveniersbedrijf uit Alphen aan den Rijn geen uren opsparen. “We hebben zeven tot acht man bij ons werken, waaronder vier vaste medewerkers en twee oproepkrachten. Daarmee hebben we dus al een stukje flexibiliteit ingebouwd. Verder voorziet de cao in voldoende vrije dagen om het jaar door te komen.”

Nikkels geeft aan dat het bedrijf probeert de portefeuille het hele jaar door vol te houden en dat gaat de laatste jaren steeds makkelijker. “Tien jaar geleden zat je in de winterperiode soms een paar weken thuis te wachten tot je weer aan het werk kon, maar tegenwoordig gaat het allemaal gewoon door. Hierdoor kun je opdrachten ook makkelijk in de wintermaanden inplannen en meer spreiden over het jaar. Wel werken we in de winter soms wat korter dan in de rest van het jaar en als er echt een slechte dag tussen zit, sturen we de mensen gewoon naar huis. Alles bij elkaar komen we op die manier eigenlijk het hele jaar wel goed uit.”

Jacco Strating

Dit artikel is verschenen in Hoveniersvak 4 2019. Niet ontvangen? Klik dan HIER.