‘Social media zijn vaak ondergeschoven kindjes’

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Social media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Ook voor ondernemers kunnen het krachtige middelen zijn om klanten te bereiken: zeker in de winter is een hovenier op deze manier weer even ‘zichtbaar’ voor relaties. Maar hoe zorgt hij voor verrassende en informatieve posts? Een expert en drie hoveniers delen hun tips en ervaringen.

“Het actief bijhouden van socialmediapagina’s is nog niet ingeburgerd in de groenbranche”, stelt Arjan Breedveld van Inkoopgilde. “Onze inkooporganisatie is er voor hoveniers die werken in het midden- en kleinbedrijf. We bieden ook advies rondom social media, juist omdat we merken dat dit vaak nog ondergeschoven kindjes zijn. Misschien is het ook inherent aan het vak: de meeste hoveniers zijn het liefst buiten aan de slag en vinden het werk achter de computer vaak minder aantrekkelijk. Tegelijk wil ik ook niet iedereen over één kam scheren, want er zijn zeker hoveniers die wél actief zijn op Facebook of Instagram. Maar het is een feit dat onlinemarketing niet hoog op de to-dolijst staat, vooral als het erg druk is.” Breedveld adviseert in dat geval: maak een keuze op welke socialmediakanalen je zichtbaar wil zijn. “Je kunt beter één ding goed doen dan overal een beetje aanwezig willen zijn.”

Social media: filmpjes of foto’s?

social media Arjan Breedveld

Arjan Breedveld (Inkoopgilde): “Meld het ook op social media als je bijscholing volgt of naar een vakdag gaat, want dit soort zaken zegt iets over je autoriteit en vakkennis.”

Als Breedveld dan een startpunt moet noemen voor hoveniers die vooralsnog weinig aan hun onlinebekendheid doen, raadt hij Facebook aan. “De jeugd is inmiddels overgestapt op Instagram, maar de doelgroep van hoveniers, de mensen die tuinaanleg en -onderhoud uitbesteden, zitten nog massaal op Facebook.”

Het doel van een actief zakelijk Facebook-account is voornamelijk om meer bekendheid te krijgen in de regio. “Door berichten te posten die actueel zijn, maar ook leuk en interessant, gaan mensen je berichten liken en hopelijk pikken zo ook anderen jouw bedrijfsnaam en activiteiten op.”

Maar wat is nu een leuk of interessant bericht? “Dat is inderdaad lastig”, geeft Breedveld toe. “Je wilt niet de clown uithangen, maar alleen melden dat je een nieuwe tuin hebt opgeleverd, is ook niet voldoende. Bedenk daarom: wat vind ik zelf leuke posts op Facebook? Het wordt steeds lastiger om uniek te zijn op social media, maar weet dat filmpjes het vaak beter doen dan foto’s. Demonstreer bijvoorbeeld een nieuwe machine die je hebt aangeschaft. Meld het ook als je bijscholing volgt of naar een vakdag gaat, want dit soort zaken zegt iets over je autoriteit en vakkennis. Nog een belangrijke tip: verwijs in je post naar de website, zodat mensen daar meer informatie vinden over jouw bedrijf en werkzaamheden.” Volgens Breedveld zijn er twee typen berichten: berichten die de autoriteit en het imago van een bedrijf versterken én berichten die mensen activeren contact met je op te nemen. “Ben je bijvoorbeeld druk bezig met blad blazen in de herfst, laat het weten op social media en meld dat mensen die ook een opgeruimde tuin willen, nu contact kunnen opnemen met je. Op die manier blijf je niet alleen in the picture bij bestaande klanten, maar is het ook mogelijk om nieuwe klanten te werven.”

Bouwen aan imago

Affiniteit met en gevoel voor social media is ook handig bij het plaatsen van ‘rake’ berichten, stelt Rob Franken, directeur van het Amsterdamse Van der Tol. Deze groenonderneming is te vinden op YouTube met korte filmpjes over projecten en medewerkers die laten zien waarmee ze bezig zijn, op Facebook met ruim 6.500 likes en op Instagram en LinkedIn met op beide kanalen zo’n zevenhonderd volgers. “Nagenoeg iedereen zit op Facebook. Instagram hebben we voor het jongere publiek en de ontwerpers, terwijl LinkedIn vooral handig is voor de zakelijke contacten en vakgenoten.” 

Bij Van der Tol zijn twee personen verantwoordelijk voor de social media. Zij plaatsen drie Facebookposts per week, één LinkedInpost per twee weken en één van hen is soms dagelijks bezig met het plaatsen van Instagram Stories. “Ik raad collega’s aan: laat één medewerker autonoom berichten plaatsen. Zorg dat hij of zij alle ins en outs van het bedrijf kent en zijn of haar verantwoordelijkheid van het posten van berichten op social media goed snapt. Zorg ook voor zo weinig mogelijk censuur om de berichten zo spontaan mogelijk te houden. Ons doel met de posts is het bouwen aan ons imago, onze naamsbekendheid vergroten en te laten zien wat we doen.”

Facebook social mediaTwee dagen per week

Ook bij De Groot Hoveniers uit Volkel is één persoon verantwoordelijk voor de social media: Joris van Son verzorgt de marketing en houdt in die hoedanigheid Instagram, Facebook, YouTube, Pinterest  en LinkedIn bij. “Onze strategie is om veel gezien te worden, daarom delen we veel posts op alle kanalen. Zo zetten wij al onze ontwerpen die aan de klant worden gepresenteerd online op YouTube. Voor Instagram en Facebook gebruiken we veel mooie projectfoto’s en spelen we in op actualiteiten, zoals goed sproeien bij een hittegolf. Ook op Instagram doen vooral de foto’s van mooie tuinen, overkappingen en buitenkamers het heel goed.” 

Van Son besteedt gemiddeld twee dagen per week aan het opstellen en bijhouden van alle socialmediacontent. Hij probeert met zijn posts bezoekers naar de website van De Groot Hoveniers te halen. “Het doel is dat bezoekers hun gegevens achterlaten, zodat we hen ook via de mail kunnen bereiken. Zo kunnen mensen op onze site aangeven als ze interesse hebben in een onderhoudskalender; deze krijgen ze per mail toegestuurd. Om in contact te blijven met klanten versturen we vervolgens een nieuwsbrief met onderhoudstips voor de tuin.”

‘Te weinig tijd’

Waar bij De Groot Hoveniers één persoon twee dagen per week is vrijgemaakt voor de social media, moet Tiddo van der Lugt het allemaal zelf doen. Hij heeft een eenmanszaak in Maasdijk: Tuinwerk door Tiddo. “Ik heb een zakelijke Facebookpagina, maar die houd ik eigenlijk niet vaak genoeg bij. Als ik er iets op plaats, zoals foto’s van een tuin die ik heb gemaakt, komen er wel veel reacties op. Het blijkt een inspiratiebron te zijn voor mensen, want ze bellen regelmatig op dat ze een foto op mijn Facebookpagina zagen en ook zoiets willen in hun eigen tuin. In die zin levert Facebook me zeker nieuwe klanten op.” 

De Facebookpagina bijhouden is voor Van der Lugt een kwestie van avondwerk. “Ik kijk wel eens op de social media van bevriende collega-hoveniers in de regio. Het is leuk om hen te volgen en te zien wat zij delen. Als ik meer tijd had, zou ik zeker meer met social media willen doen. Ik moet daar echt actiever mee bezig zijn.”

Handig hulpmiddel

Een handig hulpmiddel voor vakmensen als Tiddo van der Lugt die geen tijd ervaren om goed met social media bezig te zijn, is het maken van een contentkalender, adviseert Arjan Breedveld van Inkoopgilde. “Heb je een rustig moment? Pak dan je agenda en zet erin wat er in welk seizoen speelt. Je weet dat er ieder jaar terugkerende thema’s zijn, zoals onkruidbestrijding, bloembollen planten en verticuteren. Natuurlijk kun je het er ook spontaan op zetten als het onderwerp zich aandient, maar vaak komt het er dan niet van. Noteer dit soort thema’s daarom alvast in je agenda, zodat je een plan hebt wat je wanneer gaat delen. Dit is een eerste stap om meer bewust bezig te zijn met je social media.”

Daphne Doemges

Dit artikel is verschenen in Hoveniersvak 4 2019. Niet ontvangen? Klik dan HIER.