Blad blazen en bellen tegelijk

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Personeel wordt schaarser, opdrachtgevers kritischer op lawaai en uitstoot. Arbeidsveiligheid en een lage CO2-footprint worden steeds belangrijker. Op De Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg presenteert Husqvarna de antwoorden. Doorbraaktechnologie op verschillende terreinen en een doorkijkje naar 2025.

Husqvarna

Bart van Hal: “De Automower 535 AWD zet een nieuwe norm.”

Husqvarna blijft steeds een paar stappen vooroplopen op het gebied van automatisch maaien. De uitvinding van de robotmaaier is gevolgd door een professionele lijn met de Automowers 520 en 550. Op de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg wordt de volgende stap gepresenteerd: de Automower 535 AWD. “Deze machine zet een nieuwe norm”, vertelt marketingmanager Bart van Hal. “Hij kan ruig en onregelmatig terrein aan en hellingen tot wel 70 procent. Hij is gebouwd op een volledig nieuw platform. Door zijn grote stabiliteit en aandrijving op alle wielen maait hij onder alle omstandigheden perfect. Stigas, de organisatie die de arbeidsveiligheid bewaakt, heeft zeer positief gereageerd op deze innovatie.”

Er gebeuren namelijk nogal eens ongelukken bij het maaien van steile taluds. Zitmaaiers vallen om, inclusief de bestuurders. Ook een duwmaaier aan de kabel omlaag laten zakken, is een onveilige actie, die in de praktijk regelmatig voorkomt. Automatisch maaien lost deze problemen in één keer op en nu is er een robot die deze omstandigheden aankan. “Als je keuzes moet maken hoe je je – goed geschoolde – medewerkers inzet, dan valt maaiwerk al snel af, omdat het erg arbeidsintensief is”, stelt Van Hal. “Het toenemende tekort aan geschikt personeel vormt de grootste bedreiging voor onderhoudswerk. Robots zijn het logische antwoord op die ontwikkeling.”

Servicepakketten

Robotmaaien maakt het mogelijk om aan opdrachtgevers servicepakketten aan te bieden, zoals onderhoud van de gazons gedurende drie jaar.De machines worden gestald bij de opdrachtgever inclusief hun eigen laadstation – waar nodig op zonnecellen. Ze zijn beveiligd tegen diefstal met gps-tracking en een pincode. Bovendien kunnen ze niet op de machine zelf bediend worden; de aansturing gebeurt via een app, op afstand gecontroleerd door de hovenier.

Fleet Services

Van Hal vertelt dat de professionele Automowers al voorbereid zijn voor Husqvarna Fleet Services. Fleet Services bestaat uit een sensor die op het apparaat gezet wordt en bijbehorende software. De sensor registreert het aantal draaiuren, trillingsniveau en locatie. Deze gegevens gaan via bluetooth naar computer of mobiel voor analyse. “Zo kun je altijd volgen waar elke individuele machine zich bevindt, hoeveel draaiuren de machines maken en of ze al aan onderhoud toe zijn”, vertelt de marketingmanager. “Vooral voor een bedrijf met veel apparatuur biedt dat veel inzicht in essentiële bedrijfsprocessen. In oktober hebben we de nieuwste versie van Fleet Services gelanceerd. Volgend jaar volgt al weer de volgende update: de Carbon Calculator. Deze houdt tevens de CO2-uitstoot bij. Vanwege het Akkoord van Parijs zijn vooral overheden hier steeds kritischer op, zowel bij benzine- als bij accuapparatuur.” Husqvarna denkt verder over autonome oplossingen. Concept Zero is een volledig autonoom werkend onderhoudsstation. Met behulp van informatie uit sensoren voor regen, temperatuur, bodemgesteldheid en luchtvervuiling, neemt de kunstmatige intelligentie zelf beslissingen over het beheer. De benodigde stroom komt van de zon; zodra de robots energie tekortkomen, gaan ze terug naar hun basisstations, toegerust met zonnecellen. Van Hal: “Het is een realistische toekomstvisie van Husqvarna. Je kunt Concept Zero inzetten op plaatsen waar je zelf slecht bij kunt of helemaal niet kunt werken. De robots nemen het over. Ze weten wat ze al gedaan hebben en wat er nog moet gebeuren.”

Stille bladblazer

Een andere in het oog springende innovatie die in Hardenberg gepresenteerd wordt, is de bladblazer 550iBTX. “Die wordt begin volgend jaar leverbaar. Een echte doorbraak: de Tesla onder de bladblazers”, aldus Van Hal. “Hij heeft hetzelfde vermogen als een machine op brandstof, maar hij werkt op een accu. Daardoor is hij veel stiller en kun je ‘m inzetten op geluidsgevoelige plekken. We hebben al meegemaakt dat de telefoon van een potentiële gebruiker afging, terwijl hij de blazer uitprobeerde. De man nam de telefoon op, voerde een gesprek en kwam niet op het idee de blazer even uit te zetten. Zo stil is hij dus.”

Blad blazen gaat gepaard met een hoog brandstof-gebruik. Een benzineapparaat verbruikt per dag 5 à 7 liter, dat wil zeggen: al gauw € 20 per dag. Bij zulke bedragen verdien je de accu in relatief korte tijd terug. De accu’s – uitwisselbaar met alle Husqvarna-apparatuur – worden in een rugzak gedragen, steunend zowel op de heupen als de schouders. Dat maakt de belasting voor de gebruiker laag. Wat daar zeker ook voor zorgt, is het extreem lage trillingsniveau. Dus: weinig geluid, nauwelijks trillingen en een goede gewichtsverdeling. De gebruiker van de accubladblazer komt aan het eind van de dag duidelijk frisser thuis als zijn collega die met een benzineblazer heeft gewerkt.

Minder emissie

HusqvarnaOpdrachtgevers eisen steeds meer de inzet van stille apparatuur die geen uitlaatgassen uitstoten. Dat is een belangrijker driver voor het oprukken van accumachines over de hele linie. Zeker in stedelijk gebied tikt dat hard door. Alleen als er langdurig een hoog vermogen nodig is of als er lang achter elkaar doorgewerkt moet worden, is accuaandrijving nog een brug te ver. De trend betekent niet er op brandstofgebied geen ontwikkelingen meer zijn. Dat bewijst bijvoorbeeld de motorkettingzaag 550XP, waarin de techniek van de vorig jaar geïntroduceerde 572XP vertaald is naar een lichtere machine. De unieke X-Torq-motortechnologie zorgt voor meer vermogen bij een lager brandstofgebruik en minder emissie.

Tijs Kierkels