Iveco Daily: prima grondverzetter of aanhangwagentrekker

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

In het brede aanbod van zwaardere bestelwagens zijn enkele modellen die er duidelijk uitspringen. Zo’n buitenbeentje is ook de Iveco Daily, die door zijn sterke onderstel een bijzonder goede aanhangertrekker is. In die rol wordt de Daily vaak ingezet bij hoveniers omdat zij graaf- of maaimachines makkelijker op een lage aanhanger rijden dan op de bestelwagen zelf. Daar is dan ruimte voor een open laadbak of een kiepbak.

De Iveco Daily valt op door zijn robuuste bouwwijze, bestaande uit een traditioneel ladderchassis en achterwielaandrijving. Deze constructie is standaard in de vrachtautowereld, maar uitzonderlijk voor een bestelwagen. Het grote voordeel is het grote draagvermogen en de mogelijkheid allerlei verschillende opbouwen op het chassis te monteren. Dankzij dit sterke ladderchassis kan de Daily ook met zware aanhangwagens op pad. Zo’n zware aanhanger in beweging krijgen is voor de Daily geen punt. De grote 3.0 liter viercilinderdieselmotor levert tot maximaal 205 pk vermogen.

Algemeen

Iveco biedt de Daily in een groot aantal uitvoeringen aan; er is er echter maar één die met zijn GVW onder de 3.500 kg blijft. Het overige Daily-programma loopt door tot een maximaal totaalgewicht van 7.000 kg en is daarmee alleen te rijden met een grootrijbewijs. Als gesloten bestelwagen biedt de Daily in zijn langste en hoogste uitvoering een enorm volume van 19 m3. Een belangrijke voorwaarde om deze ruimte goed te gebruiken is dat de te vervoeren lading niet heel zwaar is. De grootste Daily weegt zelf al 2.490 kg en dat betekent dat er maar één ton resteert voor lading. Als die lading veel volume heeft en weinig gewicht, dan is de Daily de passende transporter. Wellicht nog meer als wordt gekozen voor een uitvoering met een open laadbak. Dat verlaagt het leeggewicht aanzienlijk en vergroot de mogelijkheden om de lading met een vorkheftruck of kraan op de Daily te plaatsen.

Naast de inzet als bestelauto komen we de Iveco Daily in de 3,5-tonsuitvoering heel regelmatig tegen als trekker van een B-E-combinatie met oplegger. Ook staat de Daily vaak voor een forse aanhangwagen, wat door zijn sterke chassis probleemloos kan. Dat biedt grote mogelijkheden voor het vervoer van bijvoorbeeld graafmachines die veel eenvoudiger op een lage aanhangwagen/ oplegger kunnen worden vervoerd, dan op de laadbak van een bestelauto.

Duurzame uitvoering

Iveco werkt er hard aan om transport zo duurzaam mogelijk uit te kunnen voeren. Het bedrijf kiest daarbij voor gasaandrijving en die uitvoeringen worden aangeduid met de letters NP, Natural Power. De grote Iveco Stralis NP-vrachtwagens maken gebruik van vloeibaar aardgas (lng); de Daily NP wordt gevoed met gecomprimeerd aardgas (cng). Een nóg CO2-vriendelijker alternatief is groen gas, gemaakt van plantaardig afval. Cng is eenvoudig en snel te tanken en ruim verkrijgbaar. De gastanks zijn ondergebracht in het ladderchassis en hun aanwezigheid gaat dus niet ten koste van de beschikbare laadruimte. De tanks samen hebben een inhoud van ongeveer 200 liter en daarmee heeft de Daily een actieradius van ruim 250 km, zo wijzen diverse testen uit. Stilvallen door gebrek aan gas is niet nodig; naast de cng-tanks heeft de Daily ook een 14 liter-benzinetank als ‘noodvoorraad’.

Interieur

Iveco DailyOndanks het feit dat de Daily de grootst mogelijke bestelauto is, is de ruimte voor de bestuurder niet overbemeten. Vooral de mogelijkheid de bestuurdersstoel naar achteren te schuiven is heel beperkt. Dat maakt de auto iets minder geschikt om er dagen achtereen mee door Europa te rijden. Maar als het rijden slechts een onderdeel is van zijn feitelijke taak, dan is de Daily juist helemaal in zijn element. Bijvoorbeeld in dienst bij een hovenier. De brede cabine biedt drie passagiers over niet al te lange afstand in de breedte een fatsoenlijke zitplaats. Het interieur is uitgevoerd in frisse kleuren en overal zijn aflegvakjes en bakjes. Handig is de documenthouder midden op het dashboard waarin ook een tablet kan worden vastgeklemd.

Technische informatie

De Iveco Daily is als gesloten 3,5 tonbestelwagen leverbaar in diverse lengtevarianten, twee verschillende wielbasissen en drie hoogteuitvoeringen Wie kiest voor de chassis-cabineuitvoering kan er dank zij het zware chassis zaken op laten bouwen als een autolaadkraan of een kiepende laadbak. Voor de aandrijving heeft Iveco twee viercilinderdieselmotoren beschikbaar en een gasmotor. De kleinste van de twee is een 2.3 liter-motor met vermogens van 116 tot 156 pk. De zware variant is een 3.0 liter met vermogens van 160 tot 205 pk. Die 3.0 liter-variant is er ook in een gasuitvoering en levert 136 pk vermogen en een koppel van 350 Nm. De klant kan kiezen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak of voor een Hi-Matic volautomatische achttrapsautomaat. De recente upgrade heeft vooral betrekking op de mogelijkheid de Daily volledig digitaal met de omringende wereld te verbinden.

‘Connectivity’ is hét sleutelwoord in de transportwereld en alle vracht- en bestelautofabrikanten maken van hun voertuig een onderdeeltje in één grote wereld waarin plaats van de auto, temperatuur in de laadruimte, bandendruk, onderhoudstoestand, rij- en rusttijden van de chauffeur en allerlei andere zaken op de thuisbasis zichtbaar zijn. Wie zijn Daily wil rijden als transportmiddel zonder al deze elektronische ondersteuning, kan daar uiteraard ook voor kiezen.

Rijimpressie

De vernieuwde versie van de Daily is te herkennen aan nieuwe koplampen met ledverlichting en een voorbumper die uit drie delen bestaat. Bij een kleine aanrijding waarbij de bumper wordt beschadigd, is het nu mogelijk een deel van de bumper te vervangen en dat bespaart kosten. De bumper staat ook verder van de carrosserie af. Ook weer bedoeld voor kleine aanrijdingen: zo is er minder kans op plaatschade aan de carrosserie.

Tijdens een testrit over ongeveer 80 km werd gereden met drie man in de cabine en dat kon zonder hinderlijk tegen elkaar aan te zitten. Een bestuurder met een lengte boven ongeveer 1,85 meter zou zijn stoel graag iets verder naar achteren zetten. Bediening van alle functies is duidelijk. Zaken als cruisecontrol en de elektronische parkeerrem laten zich probleemloos bedienen. Queue Assist vroeg iets meer moeite, maar toen lukte ook deze optie. Queue Assist is een voorziening die de Daily in druk stadsverkeer achter een ander voertuig aan laat rijden en stopt zodra deze stopt. Een tikje op het gaspedaal brengt de Daily weer in beweging zodra de gelegenheid er is. Deze optie werkt alleen in combinatie met de automatische versnellingsbak. Vanwege de meerprijs daarvan zal deze Hi-Matic waarschijnlijk niet veel worden gekozen door ondernemers die geen grote afstanden met de Daily rijden, maar juist in stadsverkeer komt die automaat wel heel goed tot zijn recht. Het is bovendien een heel fijn schakelende volautomaat, maar dat geldt ook voor de handbak. Zoals dat ook bij een no-nonsenseauto hoort.