Klaar voor de winterstop!

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Sta je aan de start van de eerste klus na de winter, start de motor van je apparatuur of machine niet. Een terugkerend fenomeen dat zeer herkenbaar is voor de meeste hoveniers. Het leidt niet alleen tot flinke irritatie, maar kan ook een fikse herstelnota met zich meebrengen. Ernst van Gelder, directeur GVG Oliehandel in Nijmegen, heeft een goed advies over hoe dit is te voorkomen.

GVG OliehandelVoor wie gewone benzine of diesel van de pomp gebruikt voor de grasmaaier, kettingzaag of tractor, is het goed zich te realiseren dat daar ook altijd ethanol of biodiesel aan is toegevoegd. Ethanol, ook wel genaamd ethylalcohol, is het best bekend als het type alcohol dat wordt gebruikt in alcoholische dranken, thermometers, als oplosmiddel en als brandstof. Ethanol en biodiesel zijn duurzaam en geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals mais, granen, aardappelen en algen. Van Gelder legt uit waarom ethanol en biodiesel worden toegevoegd aan alle brandstoffen. “Een aantal jaren geleden is in Europa besloten dat we minder fossiele brandstoffen moeten gaan gebruiken. Daardoor zijn we minder afhankelijk van buitenlandse aardolieproducten en tegelijkertijd zorgen we voor het verbeteren van de luchtkwaliteit en het terugdringen van luchtvervuiling door brandstofuitstoot.”Aan de ‘nieuwe’ brandstofnamen bij de pomp kun je zien hoeveel ethanol of biodiesel is toegevoegd: E5-benzine bevat maximaal 5, E10-benzine maximaal 10 procent ethanol. Datzelfde geldt voor de diesel: B7 bevat maximaal 7 procent biodiesel. Dit percentage zal geleidelijk alleen nog maar toenemen. “Hoewel dit goed is voor het milieu, zijn ethanol en biodiesel minder lang houdbaar en kunnen ze ernstige problemen veroorzaken voor de motor en het brandstofsysteem”, stelt Van Gelder. “Beide toevoegingen zijn namelijk hygroscopisch en trekken water aan uit de lucht. Bovendien vormen ze ook een soort zuur, een perfect goedje om je carburateur te vernachelen.”

Gevolgen

GVG Oliehandel“Als de apparatuur in de winter niet wordt gebruikt, ontstaat er een laagje water onder in de brandstoftank. Dit wordt dan bij het opstarten in het voorjaar meegezogen, waardoor de motor niet of slecht start en ‘ruw’ loopt. Bovendien zorgt de ethanol of biodiesel voor extra vervuiling van het brandstofsysteem, doordat er nog sneller dan bij normale brandstof vergomming optreedt in onderdelen als filters, carburateurs, injectoren en gaskleppen. En tot slot worden door het zuur uit de ethanol of biodiesel ook de rubbers nog aangetast én ontstaat er tijdens de winteropslag door de combinatie van een iets hogere temperatuur en de voedingsstoffen in water – zeker bij biodiesel – een perfect klimaat voor bacterievorming.”

Het gevolg is dat de kosten van de reparatie na een winterstop vaak veel hoger uitvallen dan verwacht, doordat filters, kleppen of carburateur blijken te zijn vervangen.

Advies

GVG OliehandelAl deze winterstopproblemen simpel en doeltreffend te voorkomen, zo geeft Van Gelder aan. “Maak de tank allereerst zo leeg mogelijk. Vul hem af met alkylaatbenzine of alkylaatdiesel, die bevatten namelijk geen ethanol of biodiesel. Start en laat de motor vervolgens even doorlopen op de alkylaatbenzine of alkylaatdiesel, waardoor ook de rest van het brandstofsysteem wordt schoongemaakt. Dat zorgt voor een goede overwintering tegen een geringe meerprijs. Die weegt zeker op tegen de kosten van bijvoorbeeld de revisie van een carburateur.”

(Foto’s: GVG Oliehandel)