Jonkers Hoveniers Venlo: De kracht van specialiseren

‹ Terug naar overzicht
z Geplaatst op:

Met een boomkwekerij en het onderhouden van tuinen legde grootvader Karel Jonkers zeventig jaar geleden de basis voor Jonkers Hoveniers in Venlo. Onder de vleugels van zoon Bart werd dit een van de toonaangevende hoveniersbedrijven van Nederland. In de loop der jaren specialiseerde het team van inmiddels 35 vakmensen zich in onder meer de aanleg van daktuinen, zwemvijvers en bloemenweides. Komend jaar draagt Bart het stokje over aan zijn zoon Jos. Een gesprek met vader en zoon over groene vingers, managen versus ontwerpen en de vergroening van de samenleving.

Toen Bart Jonkers in 1983 in het bedrijf van zijn vader Karel kwam, bestond het team uit zo’n tien medewerkers. “De economie was op dat moment slecht; het kon eigenlijk alleen maar beter gaan”, vertelt Bart. “In de loop van de jaren negentig begon de wereld te veranderen onder invloed van globalisering en internet. Ik was actief in de hoveniersvereniging, waar ik veel met collega’s uit het vak sprak. Zij gaven aan dat ons bedrijf eigenlijk te groot was voor het servet en te klein voor het tafellaken. We vielen eigenlijk tussen wal en schip: we waren bijvoorbeeld te klein voor grote aanbestedingsklussen, waardoor het aantal opdrachtgevers stagneerde. Er waren naar mijn idee drie opties om onze positie naar de toekomst toe te versterken: we moesten opschalen, ons bezighouden met kleinschaliger werk of we
moesten gaan specialiseren.”

Daktuinen

Voor Bart was die keuze snel gemaakt: hij zag specialisatie als de beste optie. “Het leek me
uitdagend en het bracht weer nieuw elan in het bedrijf. Als je openstaat voor iets nieuws,
blijkt dat er allerlei kansen voorbijkomen. Ook mede dankzij onze landelijke contacten,
besloten we ons allereerst te specialiseren in de aanleg van daktuinen. We sloten ons aan bij
franchiseorganisatie Optigroen, wereldmarktleider in de aanleg van daktuinen en dakbegroeiingen.”
In de loop der jaren nam Jonkers Hoveniers een bedrijf over dat zich toelegde op tuinberegeningsinstallaties, en specialiseerden ze zich in het maken van bloemenweides en zwemvijvers. “Voor onze mensen is het een uitdaging om zich steeds verder te verdiepen en bekwamen in zo’n specifiek onderdeel van het groenvak. Daarnaast vergen dergelijke klussen als het aanleggen van een daktuin een heel andere projectorganisatie, omdat je bijvoorbeeld te maken hebt met de inzet van torenkranen.” De Floriade, die in 2012 plaatsvond in de regio Venlo, gaf een echte boost aan het bedrijf. “We zijn als bedrijf enorm geholpen door de Floriade”, vertelt Bart. “Het was een fantastisch project om te doen. Met twee collega-bedrijven – BTL Venray en Herman Vaessen Tuin Boom Groen uit Maasbree – zijn we daar heel actief bezig geweest met het totale groenonderhoud. Dat heeft ons door de moeilijke jaren van de crisis geholpen. Samen met deze twee bedrijven vormen we nog steeds het groenvoorzieningsbedrijf Noord Limburgs Groen, waarbinnen we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een opstap proberen te geven naar een reguliere baan.”

Derde generatie

Zoon Jos is de derde generatie die voor een vak in de hoveniersbranche koos. Na de middelbare school werd zijn interesse in het familiebedrijf alleen maar groter. Hij besloot de opleiding Small Business & Retail Management te volgen om aansluitend de eerste twee jaar van de opleiding tuin- en landschapsinrichting te volgen. Tijdens die opleiding keek Jos al in de keuken van collega-bedrijven. “Dat was heel nuttig en leerzaam. Tweeënhalf jaar geleden ben ik uiteindelijk in het familiebedrijf gestapt”, vertelt hij. Eerst ging ik met de jongens mee naar buiten, daarna keek ik intern bij allerlei functies mee. Inmiddels ben ik bedrijfsleider, en
vanaf 1 januari 2019 staat het bedrijf officieel op mijn naam.” Plannen voor de toekomst zijn er
genoeg. Jos: “Ik wil mijn ogen openhouden voor vernieuwingen en mogelijke nieuwe specialismen. Zo is een ecologische kijk op het groenvak erg belangrijk en steeds meer in opkomst. We hebben daarom nu ook vakkennis in huis over het beschermen van flora en fauna. Onder de productnaam ‘Heem’ werken we bijvoorbeeld aan het ontwikkelen en terugbrengen van de oorspronkelijke begroeiing in bepaalde gebieden.”
Volgens vader Bart is dit een logische stap: “De samenleving vergroent steeds meer. Wij kunnen als hoveniers direct bijdragen aan een duurzame wereld. Het is belangrijk dat je als bedrijf meegaat in die beweging. Dit is ook een ontwikkeling die voor de hele branche van belang is; de focus en onze meerwaarde komt meer en meer te liggen in de duurzame inrichting van tuinen en de openbare ruimte.”
Vader en zoon vinden het vooral leuk als ze mee mogen denken met de opdrachtgever en in een vroeg stadium advies kunnen uitbrengen over bepaalde zaken, zoals verduurzaming of de aanleg van een daktuin. “Dat kan alleen maar als je de specifieke kennis in huis hebt”, stelt Jos.

Over de grens

De klantenkring van Jonkers Hoveniers bestaat voor 60 procent uit bedrijven; 10 procent zijn
particuliere klanten en de overige 30 procent zijn opdrachten voor de overheid. “Het traditionele hovenierswerk vindt voornamelijk rondom de kerk plaats, maar voor onze specialistische werkzaamheden worden we van Maastricht tot Nijmegen en Tilburg gevraagd.”
Vader en zoon zien daarnaast nog uitbreidingsmogelijkheden over de grens. “We werken nu
eigenlijk in een halve cirkel”, vertelt Bart. “We staan met onze rug naar de grens, maar juist
aan de andere kant van die grens, in Duitsland, liggen nog genoeg mogelijkheden. Zeker met het vasteplantenconcept Green to Color kunnen we daar in de toekomst zeker nog terrein winnen.”

Managementkwaliteiten

Nu Bart in 2019 een stapje terug gaat doen, is er voor zoon Jos alle ruimte om het over te
nemen en zijn geleerde kennis in de praktijk te brengen. Bart: “We hebben beiden de drive om
het zo goed mogelijk te doen, om duurzaam en degelijk werk af te leveren. Toch hoeft
Jos er niet zoveel uren in te steken als ik heb gedaan. Ik ben vanuit een groene vakopleiding
steeds meer gaan managen, en dat was wel eens lastig. Jos heeft een opleiding gevolgd waarbij hij juist ook veel leerde over de bedrijfskundige kant van een eigen onderneming. Hij heeft meer de managementkwaliteiten, maar gelukkig zijn de groene vingers zeker aanwezig; een goede combinatie waarmee Jonkers Hoveniers de toekomst in kan!” (Door: Daphne Doemges)